Le calvaire

Wandeling nr.18 – Le Calvaire
4,3 km Markering

Download de PDFDownload de GPX plot

Bij het verlaten van het toeristenbureau loopt u naar rechts. U loopt langs de tennisvelden en het speelplein en steekt een brugje over de Aisne over, waarna u onmiddellijk naar rechts inslaat terwijl u verder langs de Aisne wandelt (die hier in de Ourthe uitmondt).

Als U bij de N806 komt, loopt u naar rechts. U steekt de brug over de Ourthe over, verder steekt u de spoorwegovergang over en ga onmiddellijk rechts een weg in die links van de spoorweg loopt. Eerst wordt dit een kasseienweg, daarna een aardeweg. Als u aan de rotsen bent, volgt u niet langer de spoorweg, maar neemt u het wandelpad langs de steile rotsen. Hier zijn vele klimrotsen en grotten. Let op enkele steile passages die kunnen gevaarlijk zijn voor kinderen. Het hoogteverschil gaat vrij snel van 138m naar 210m.

Als u de top van de klim hebt bereikt, neemt u de trap (nogal steil) op uw linkerkant die naar een kruis leidt. Dit kruisbeeld werd in 1905 opgericht ter vervanging van een ouder beeld : volgens de legende plaatste een Engelse ruiter die hier door zijn paard van de dood werd gered het eertse kruis. Het huidige smeedijzeren beeld is 3m hoog. Een bank nodigt u uit om te genieten van een schitterend panorama (van links naar rechts) op : Izier, Ozo, het dal van de Aisne, Heyd, Mormont, de Dennenheuvel, de Ourthe, Barvaux, en aan de voet, uiteraard Bomal met het kasteel.

U verlaat het kruisbeeld en U kiest bij de « Y  » het pad links. Dit pad loopt eerst door het bos, daarna langs heggen en een weide. Bij het eerste huis van het landbouwdorpje Herbet, neemt U links de brede verharde weg die daalt. Links in de bocht ziet u een opgedroogd rivierbed (hier zijn veel verdwijngaten, ook genaamd chantoirs). Het pad daalt verder in een bos met loofbomen (es, haagbeuk, esdoorn,..), varens, type tongvaren, ook genaamd hertentongen tot u weer bij de spoorweg uitkomt. Hier gaat u naar rechts en komt aan de spoorwegovergang uit.