Saint-Rahi

Wandeling nr.17 – Saint-Rahi
11,5 km Markering

Download de PDFDownload de GPX plot

U vertrekt in de richting van de kerk en kiest de weg naar Izier, links ligt het kerkhof en rechts de muur van het kasteel. Als u bij het kasteel komt, gaat u naar links. Wat verderop houdt u rechts aan. Dit is de avenue des Bergers, volg deze helemaal ten einde. Geniet van het mooie uitzicht op de ruïnes van het kasteel van Logne en de Roche aux Corneilles.
Net voor de N86, rechtover de kasteelboerderij van Petit Bomal (oorspronkelijk was dit een verdedigingspost van het kasteel van Logne), gaat u rechts de aardeweg in. Dit is een lange klim tussen weiden, hagen en in een loofbos.

Bovenaan, bij het kruispunt gaat u links de aardeweg in. De kapel Saint-Rahi (1915) is aan uw linkerkant. Ooit was hier een dorp met dezelfde naam. Ga even op de bank zitten en geniet van de stilte en de bosgeluiden. Volg de weg verder en bekijk links het mooie zicht op Herbet en de heuveltoppen van Tohogne.

U loopt langs een maïsveld en weiden. Bij het kruispunt gaat u naar rechts de akkers in (de GR loopt naar links). Bovenaan, kijk eens achterom, geniet van het mooie panorama op de hoogten van het Ourthedal tussen Hamoir en Tohogne. U loopt verder in het bos en volgt deze weg. Bij de  » Y » loopt u (rechts) rechtdoor tot de asfaltweg. Die steekt u over en u volgt het dalende bospad.

Het pad loopt door enkele drassige weiden, er kan wel wat water liggen. Links ziet u het dorp Izier en voor u het dorp Ozo. De weg wordt breder en loopt verder door de weiden. Kijk rondom, in alle richtingen en geniet van de mooie uitzichten. Bovenaan, op de “T” gaat u naar rechts en komt in het dorpje Ozo.

Aan de linkerkant staat een mooie breukstenen kapel onder twee wilde kastanjelaars, even verderop is de kerk Saint-Cunibert (wandeling 15 « Ferme de Strasbourg »). Bij de volgende « Y” gaat u naar rechts, Chemin du Meunier in de richting van de geitenboerderij Ozo, een familiebedrijf dat je kan bezoeken en ook kamperen op de boerderij. Je loopt voorbij de boerderij. De aardeweg loopt door geklasseerd en beschermd gebied. Na het kruis rechts, volg de linkse weg van de « Y”, een lange schaduwrijke afdaling, begrensd door weilanden.

Aan het einde van de afdaling komt u langs de eerste huizen van Juzaine. Op de geasfalteerde “T” gaat u naar rechts. Dit is een flinke klim en daarna licht dalend. Juist na huis nr 13 gaat u rechts het flink klimmende bospad in. Bovenaan, meer naar rechts staat het kruis van Tombeux – Tombeux is een toponiem gebruikt bij de aanwezigheid van een tumulus. In 1937 werd hier een graf uit de Frankische periode gevonden – u volgt links het dalende pad tot een grot aan uw rechterkant. Dit is de Grotte du Coléoptère (=kevergrot).

U volgt voorzichtig verder het dalende pad, gaat de trappen op, en neemt schuin tegenover het bospad naar rechts, bewegwijzerd met Point de vue (=uitkijkpunt) , Rochers (=rotsen) en GR. Dit is een lange en steile klim. Bovenaan bij een “T” in het bos gaat u naar rechts (GR) tot u op een rijweg uitkomt. Hier bent u in Les Deux Tilleuls, dat is ook de naam van deze verkaveling. Ga naar links. Iets verder dan het huis nr 36 is links de Belvedère (uitzichtpunt). Geniet even van het prachtige uitzicht op Juzaine, Mont des Pins (Dennenheuvel), Bomal, Tohogne…

Volg deze dalende, door grove dennen omzoomde weg. Juist na het roze huis, nr 68, gaat u het pad links in. Bij de “Y” gaat u naar rechts en op het bos-kruispunt naar links. Volg dit dalende paadje. U loopt langs een indrukwekkende rots met een uitholling. Vervolg uw weg en geniet van het zicht boven de rivier Aisne. Ga naar links op de rijweg. Bij de volgende « T » weer naar links. Ten slotte verder dalen tot het vertrekpunt.